Unizo voerde de studie uit bij vijftien West-Vlaamse steden en gemeenten. Wat blijkt: in élke gemeente zitten de regels voor het aanvragen van parkeerplaatsen, vergunningen, kostprijzen,… anders. Stellingbouwers, aannemers of schildersbedrijven die vaak verder dan hun eigen gemeente werken, zijn vaak nauwelijks op de hoogte van de vereisten van andere steden en gemeenten. “Dat is gewoon een groot probleem”, zegt Paul Desoete van stellingbouwer Stelbo bvba. “Het berekenen van kostprijzen voor het innemen van openbaar domein is nog zo’n kluwen: in Brugge gebeurt de aanrekening per tien vierkante meter. Maar als we elf vierkante meter nodig hebben, dan betalen we meteen het dubbele. Erg logisch is het allemaal niet.”
Unizo vroeg de cijfers op in Brugge, Diksmuide, Harelbeke, Ieper, Izegem, Knokke-Heist, Kortrijk, Menen, Oostende, Poperinge, Roeselare, Tielt, Veurne, Waregem en Wevelgem. Wil je in Brugge een vergunning aanvragen om een stelling te zetten in een straat, dan moet je de politie contacteren, in quasi alle andere West-Vlaamse gemeenten is dat meestal de gemeentelijke dienst. “De diensten hebben ook overal andere namen”, stelt Wouter Blomme van Unizo West-Vlaanderen vast. “Voor kleine of grote werken moeten ondernemers rekening houden met een termijn van drie tot veertien werkdagen. In Wevelgem duurt dat het langst, in Ieper of Izegem maar drie dagen. In Roeselare is voor een werk van minder dan twee dagen is geen vergunning nodig, in Poperinge kan je op elk moment een vergunning aanvragen.”
Betaling
Ook qua betaling zijn de regels bij de gemeenten erg uiteenlopend. In Kortrijk betaal je eerst, vooraleer je een vergunning krijgt. Dat is ook zo in Tielt of Ieper. Maar in Harelbeke betaal je op het einde van de maand en in Oostende of Menen na de werken. “Het wordt helemaal een kluwen als je een werk moet verlengen of annuleren”, zegt Blomme. “Soms zijn daar kosten aan verbonden, soms moet er een nieuwe aanvraag gebeuren en alleen in Harelbeke is daar een loket voor.”
En wat met de signalisatieborden? Want bij werken moeten die parkeerplaatsen voorbehouden voor aannemers. “In sommige steden moet je ze drie dagen op voorhand plaatsen, in andere gemeenten is de termijn maar 24 uur. Soms betaal je er waarborgen voor bij de technische dienst of gewoon in het stadhuis.”
GAS-boete
Schilder Miguel Verhelle uit Loppem ondervindt vaak problemen bij het aanvragen van parkeerverbodsborden. “Dat is een omslachtige procedure en vergt veel energie. Bovendien is het niet altijd logisch dat werken in de binnenstad van Brugge heel duur zijn voor een aannemer of schilder, terwijl het in de randgemeenten bijna gratis kan.” Ook Danny Maes van bvba Grondwerken Maes ondervindt problemen. “Wij werken vaak voor nutsmaatschappijen om defecten te herstellen. In verscheidene gemeenten krijgen we hiervoor een jaarvergunning, maar in Koekelare en Kortemark gaat dat niet. Krijgen wij daar een oproep, dan riskeren we een GAS-boete. Dat is overigens al gebeurd.”
Parkeerkaart voor professionelen
De conclusie van Unizo is duidelijk: de kakofonie aan regelgeving is groot en het wordt de ondernemers daardoor onnodig moeilijk gemaakt. “De ingebruikname van het openbaar domein vraagt een snelle en toegankelijke procedure. Nu moeten ondernemers personeel aanwerven om zich door die administratieve rompslomp te werken. We roepen nieuwe besturen op om hun regels te herbekijken. Samenwerking tussen gemeenten lijkt hier echt aangewezen. Stel één dienst binnen de gemeente verantwoordelijk, kies één benaming, werk met duidelijke termijnen om vergunningen aan te vragen en werk met een systeem van achterafbetaling.” Tot slot pleit Unizo ook voor een parkeerkaart voor professionelen in elke gemeente op West-Vlaams niveau. “En dat voor een billijke prijs”, besluit Blomme.